Corporate Storytelling-een fragment

Henk Arends kent Jan de Lange  al sinds hij startte als kandidaat-notaris in Dronten. Henk werkte op dit kantoor als accountant en belastingadviseur. ,,Het verbaast mij eigenlijk dat het al 25 jaar geleden is dat Jan startte als notaris in Putten. Ik weet nog als de dag van gisteren dat hij in Dronten kwam te werken. Jan was voorbestemd om opvolger van de daar gevestigde notaris te worden. Na twee jaar werken voor de notaris in Dronten had hij de kans om associé te worden. Hier hebben we hele gesprekken over gevoerd met elkaar. Uiteindelijk heb ik hem afgeraden om in Dronten verder te gaan. De opvattingen over het invullen van het notariaat verschilden teveel. Hierdoor raakte Jan in die organisatie ondergesneeuwd. In Putten kwam een standplaats vrij. Hij past veel beter in deze omgeving, hier kan hij immers zijn eigen opvattingen kwijt en hij past bij de gemeenschap. Deze gemeenschap gaf hem de kans om te gaan pionieren. Als net benoemde notaris zonder klantenkring was dit een hele toer. Het lastige aan het beroep van een notaris is dat je openbaar ambtenaar bent en deskundig hoort te zijn op gebied van rechten en aktes, maar aan de andere kant ben je ook ondernemer. Ik heb hem vanaf het begin geadviseerd. Meerdere malen zat ik erbij toen er kandidaten benoemd werden op zijn kantoor. Of de zaken goed gaan binnen een notarispraktijk heeft veel te maken met de economie. Het is belangrijk om je naam te vestigen als notaris en daar is Jan altijd goed in geweest. Jan is een notaris die voldoet aan alle verwachtingen van de klant. Bij notarissen is het heel belangrijk dat ze goed kunnen luisteren naar een klant en begrijpen wat voor probleem die mensen hebben. Jan kan zich daarnaast ook goed inleven in de mensen. Dat geeft vertrouwen en daarom beheerst hij zijn vak ook heel goed. Hij heeft een leuk kantoor in een prachtige oude boerderij met veel charme. Al deze ingrediënten maken echter niet dat je veel klanten hebt. Ik zag in Dronten al dat cliënten juist met ingewikkelde situaties bij hem kwamen om te sparren. Het kantoor in Dronten was sterk gericht op de agrarische sector. Jan en ik zijn beide nog bij veel agrariërs betrokken. In de agrarische sector zijn vaak hele lastige problemen. Wij vonden het beide erg leuk om goede oplossingen voor de ondernemers te vinden. Om de puzzels zo op te lossen dat er een goed eindresultaat kwam. Jan heeft eveneens de gave om mensen aan zich te binden. Jan is er goed in om zaken anders te benaderen. We willen allebei graag anders dan standaard denken. Zo was er eens een klant die met zijn zoons een firma wilde beginnen. Jan kwam toen met een aardig verrassende oplossing. Hij weet dat het recht niet altijd eenduidig is, dus zoekt hij naar creativiteit en dat maakt zijn vak zo leuk. Jan denkt niet in standaard modellen. Je kunt het beroep notaris heel zakelijk maken en standaard akten en hypotheken vestigen, maar daar is niets aan. In de testamenten, forma- aktes en vennootschapsregelingen kon hij zijn creativiteit kwijt. Hij blijft ook bij de tijd door alle veranderingen in het notariële recht goed bij te houden. In deze periode is het nieuwe erfrecht ingevoerd en zijn er wat nieuwe bepalingen rondom de testamenten. Het is dan als notaris belangrijk om te bedenken welke kant je op gaat. Jan kijkt goed welke negatieve gevolgen er kunnen zijn voor zijn klanten. Tot aan mijn pensionering ben ik door hem gevraagd om ieder jaar de situatie door te nemen. Van hoe het er financieel aan toe ging tot hoe de dagelijkse gang van zaken op kantoor was. Het was belangrijk om goede kandidaten voor hem te vinden die bij hem zouden passen. Het is leuk om te zien dat de adviezen die ik hem tien tot twintig jaar geleden gaf nu tot uitwerking komen. We kunnen nu echt bepalen of we destijds in de goede richting hebben gedacht.”